Heb je een vraag over WieWasWie, over de collecties of over de website? Kijk dan eerst tussen de veelgestelde vragen. Staat jouw vraag er niet bij?

Neem contact met ons op

Waarom vind ik opeens minder bij een zoekopdracht?

Sinds het abonnementenmodel voor WieWasWie is ingevoerd, zijn enkele geavanceerde functies niet meer gratis te gebruiken. Dit geldt voor het zoeken met jokers/wildcards en het zoeken op twee personen tegelijk. Het eenvoudige zoeken zoekt nu bovendien naar de exact ingevoerde zoekterm (Jan de Vries = alleen Jan de Vries, geen Jan Willem de Vries). Voorheen kreeg je via het eenvoudige zoekveld ook resultaten waar de zoekterm in voor kwam (Jan de Vries = ook Jan Willem de Vries. 

Na het afsluiten van een premiumabonnement kun je de functies zoals voorheen gebruiken als je ingelogd bent. 

Abonnement: kunnen vrijwilligers een gratis abonnement krijgen?

Vrijwilligers kunnen via VeleHanden voor een abonnement voor WieWasWie.nl sparen. Lees meer over deze regeling op de pagina Meedoen? Word vrijwilliger!

Kan ik op twee personen tegelijk zoeken?

Dat kan, als je een premiumabonnement hebt. Bij het uitgebreid zoeken kan een tweede persoon ingevoerd worden om mee te nemen in de zoekopdracht. Klik op 'voeg een persoon toe' om de extra invoervelden te tonen. 

Kan WieWasWie onderzoek voor mij doen?

WieWasWie voert zelf geen stamboomonderzoek uit. Bij het Centraal Bureau voor Genealogie (CBG), bij veel van de deelnemende archieven en bij particuliere onderzoekers kun je wel tegen betaling onderzoek laten doen. Meer informatie en en een lijst van aanbevolen beroepsonderzoekers vind je op de  website van het CBG.

Verdwijnen door WieWasWie andere online genealogische databases?

WieWasWie heeft geen invloed op het al dan niet voortbestaan van andere websites. De online databases van aan WieWasWie deelnemende archiefinstellingen blijven naast WieWasWie gewoon beschikbaar. 

Wie is verantwoordelijk voor fouten in de database?

WieWasWie stelt zich niet aansprakelijk voor eventuele onjuistheden in de documentdetails of in de pagina's van WieWasWie-gebruikers. Lees de disclaimer voor meer informatie.

Fouten in documenten kun je onderaan de betreffende pagina melden. Zie ook: Ik heb een fout ontdekt in een document. Wat nu?

Ik heb een fout ontdekt in een document. Wat nu?

Fouten in documentdetails kun je doorgeven via het formulier onder het document. De melding wordt dan doorgegeven aan de archiefinstelling die het document via WieWasWie aanbiedt. 

Die instelling zal dan z.s.m. de fout aanpassen. Daardoor wordt de correctie niet alleen op WieWasWie maar ook in de 'moederdatabase' doorgevoerd. 

Je kunt ook een opmerking plaatsen (tabblad 'opmerkingen'), bijvoorbeeld als je iets bijzonders vindt. In je accountinstellingen kun je kiezen of je eventuele opmerkingen en foutmeldingen van andere WieWasWie-gebruikers wilt zien.

Waarom is niet van alle documenten een scan beschikbaar?

Van sommige documenten bestaat nog geen scan. Daarnaast hebben sommige instellingen ervoor gekozen om (nog) niet alle bestaande scans aan te bieden op WieWasWie.nl

Waarom zijn de aktes van mij/mijn ouders niet in WieWasWie te vinden?

De Nederlandse wet bepaalt dat aktes van de burgerlijke stand pas na een bepaalde termijn openbaar worden. Zo worden geboorteaktes na 100 jaar, huwelijksaktes na 75 jaar en overlijdensaktes na 50 jaar openbaar.

WieWasWie bevat alleen informatie uit openbare aktes. Informatie uit meer recente aktes kan bij de gemeentes worden opgevraagd. Meer informatie vind je in de documentbeschrijving burgerlijke stand

Waarom doen bepaalde stads- en streeksarchieven niet mee?

Alle instellingen kunnen meedoen aan WieWasWie. Een aantal archiefinstellingen heeft ervoor gekozen om (nog) niet mee te doen. De deelnemende instellingen vind je in het deelnemersoverzicht.

Waarom kan ik niet alle afbeeldingen downloaden?

Sommige instellingen hebben ervoor gekozen om op dit moment (nog) niet alle afbeeldingen als download aan te bieden.

Wat vind je op WieWasWie?

De database van WieWasWie bevat gegevens uit historische documenten (documentdetails) en scans van originele documenten, alle beschikbaar gesteld door de deelnemende archiefinstellingen. Meer informatie ovcer de bronnen in de database vind je op de pagina Wat vind je op WieWasWie?

Op WatZitErIn kun je per plaats nagaan welke collecties in de database zitten. 

Hoe kan ik mij afmelden voor notificatie e-mails?

In je accountinstellingen kun je onder 'Ontvang e-mailnotificaties bij' via de knop 'Bewerk instellingen' de vinkjes verwijderen. Vergeet niet om de wijzigingen op te slaan.

Kan ik op de hoogte blijven van nieuwe of aangepaste documenten op WieWasWie.nl?

Op Mijn Home/dashboard (ingelogd) worden alle actuele wijzigingen en toevoegingen in de database getoond. Daarnaast kun je in je accountinstellingen aangeven dat je e-mails wilt ontvangen bij updates. Een uitleg vind je hier

Op WatZitErIn kun je alle wijzigingen in de laatste maand bekijken.  

Hoe sluit je een abonnement af? En hoe gaat dat bij CBG-vrienden?

1: Log in of registreer (gratis)

Heb je al een WieWasWie account?

  • Log dan in en ga naar de pagina abonnementen. 
  • Kies je abonnementsvorm (maand of jaarabonnement**).   

Nog geen account?
Dan registreer je je op deze pagina.   

  • Voer je e-mailadres* in en kies een wachtwoord. 
  • Herhaal je wachtwoord. 
  • Kies je abonnementsvorm (maand of jaarabonnement**). 
  • Ga akkoord met de voorwaarden en privacyreglement. 
  • klik op de knop 'Registreer'.

* Krijg je de melding dat je e-mailadres al bekend is? Dan heb je je al eens geregistreerd. Vraag een nieuw wachtwoord aan om alsnog in te loggen.

 ** Je kunt ook eerst alleen de gratis registratie aanvinken. Daarna kun je via de pagina abonnementen alsnog een betaald abonnement afsluiten. 

   

2: Controleer de bestelling (en verreken korting via CBG)   

  • Je komt op een pagina met daarop een overzicht van de bestelling: een maand- of jaarabonnement. 
  • Ook zie je een invoerveld voor je Postcode en CBGVriendnummer.
    Dit vul je alleen in als je ook echt Vriend van het CBG bent. Klik op de knop 'Controleer Vriendschap' om de korting toe te passen.
    Als je geen Vriend bent, voer je niets in. 
  • Ben je akkoord, dan klik je op akkoord om de bestelling af te ronden. 
  • Wil je toch liever een maandabonnement dan een jaarabonnement (of andersom), dan klik je bovenaan op de daarvoor bestemde link.

   

3: Bestelling afronden   

  • Je kunt nu een betaalmethode kiezen: iDEAL of creditcard. 
  • Volg de aanwijzingen van de gekozen methode op en de rest spreekt voor zich!

    Als je Digitale Vriend van het CBG bent, wordt er niets in rekening gebracht. 

 

Nog een Vraag:  

Ik ben Digitale Vriend geworden van het CBG, maar ik kan nu niet op 2 personen tegelijk zoeken! Hoe kan dat?

Je moet zelf een abonnement afsluiten op WieWasWie, ook al ben je Digitale Vriend en hoef je niets te betalen.

Volg daarvoor de stappen vanaf punt 1 hierboven.

 

Als het niet lukt mail je onze helpdesk.

 

Zoekinstructies

Via de eenvoudige zoekbox in het blauw en rechtsbovenaan elke pagina kun je snel een zoekopdracht opgeven, bijvoorbeeld een naam.

Weet je precies wat je zoekt, dan kun je beter uitgebreid zoeken gebruiken. Daar kun je na afsluiting van een Premiumabonnement ook op 2 personen tegelijk zoeken.

Hoe zoek je op WieWasWie?

Veelgebruikte begrippen

In de begrippenlijst worden genealogische begrippen verklaard. Bijvoorbeeld:

Begrippenlijst

Foutje gevonden?

Fouten in  documentdetails kun je doorgeven via het formulier onder het document. De melding wordt dan doorgegeven aan de archiefinstelling die het document via WieWasWie aanbiedt. 

Die instelling zal dan z.s.m. de fout aanpassen. Daardoor wordt de correctie niet alleen op WieWasWie maar ook in de 'moederdatabase' doorgevoerd. 

Je kunt ook een opmerking plaatsen (tabblad 'opmerkingen'), bijvoorbeeld als je iets bijzonders vindt.

In je accountinstellingen kun je kiezen of je eventuele opmerkingen en foutmeldingen van andere WieWasWie-gebruikers wilt zien.

Begin meteen met zoeken en ontdek jouw geschiedenis!

Start zoektocht

CBG-Vrienden krijgen korting op het premium-jaarabonnement, maar sluiten het abonnement wel zelf af! Vink 'jaarabonnement (18,50)' aan, de korting wordt na opgave van het vriendnummer verrekend.